Friday, June 11, 2010 By: HIDAYATUL MUSTAQIMAH

Menanti Soleh..ayuh Adam..!!!

Adam..adam…!!!
Dapatkah engkau dengar jeritan hatiku yang memanggil namamu ini..??
Adam…!! Sahutlah aku..!! mengapa kau menunduk sepi..???
Jawab pertanyaanku..jawab..!!!
Kelu..?? keliru..??
Diammu itu…benar-benar membuatkan hati wanitaku walah..
Lelah pada pertanyaan yang tiada jawapan..
Apa yang kau cari..?
Apa yang kau nantikan..?
Kau katakan padaku,engkau menanti solehah..
Aku faham..aku cuba..
Sedaya upaya aku menjadi wanita itu,meski kusedar diri ini banyak kekurangan..


Tapi..
Aku kah yang engkau maksudkan si sombong..?si bisu itu..??
Pedih telingaku mendengar gelaran itu..bertambah perit bila disambut hilaian tawa rakan-rakanmu..sungguh,begitu sumbang pada pendengaranku..
Apa kau mahu,aku melayan setiap bicara kosongmu itu..?
Bersuara manja..ketawa menggoda…
Sehingga terbawa-bawa dalam mimpimu..
Itu yang kau mahu..??
Bisa saja aku begitu,
Namun,

Wahai isteri-isteri Nabi! Kamu tidak seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah kamu tunduk (melemah-lembutkan suara) dalam berbicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik (Al-Ahzab,ayat 32)

Semampunya aku cuba..hanya berbicara bila perlu..
Tidak cukup dengan itu, engkau ‘puji’ aku lagi..

“Oit,cik adik..pakaian zaman bila tuh..??ketinggalan zaman r..da macam mak nenek..up to date la ckit..baru ramai orang berkenan..arap muka je comel,kalau x xdenye abang hensem ni nak menegur..adoiyaiii..kesssiiiaannn..”

Kesian…???
Cukup..!! Aku tidak perlukan simpatimu itu..
Bukankah dulu kau katakan bakal zaujahmu mestilah menutup aurat..??
Buruk sangatkah pakaianku ini..??
Simpatimu itu..hulurkan saja pada mereka yang terkial-kial,terkinjal-kinjal pakai baju tak cukup kain..sendat..mampat…
Tarik depan,nampak belakang..
Tarik belakang, tertonjol depan..

Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya)…(An-Nur,ayat 31)

Sekurang-kurangnya,pakaianku tidak membuatmu tertarik padaku..
Sekarang salah siapa..?salah akukah yang bertutup penuh..atau engkau yang bermata liar..??

Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. (An-Nur,ayat 30)


Bisa saja aku..berpakaian seperti mereka-mereka yang kau puji..yang kau puja..
Tak perlu yang mahal-mahal..baju adikku sudah cukup..
Tapi..
Fizikalku ini..hanya untuk tatapan zaujku..
Salah seorang antara kalian yang bergelar Adam..
Sungguh, gelisahku memikirkan dirimu..
Dan ketakutan memikirkan Tuhanku..
Aduhai Adam..
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkan diri yang tidak disapamu..

Aku..Hawa mu…
Aku cuba menjadi seperti yang engkau impikan..
Aku menolak untuk terlibat dengan mana-mana aktiviti yang mengundang maksiat hati,
Aku menolak bicara dan pelawaan mana-mana yang bukan mahramku,
Kerana perasaanku telah aku simpankan untukmu,
Walaupun aku tidak tahu siapakah kamu..
Sekarang..jawab aku..
Apa yang kau mahukan dariku..??
Sungguh..aku benar-benar letih…letih dengan permintaan..lelah dengan permainanmu..
Engkau nantikan solehah..
Namun,engkau jua yang hamburkan cacian..
Membuatkan aku serba salah,meskipun di jalan yang benar..
Sehingga aku keliru..buntu..
Lalu..aku harus bagaimana..??
Benarlah..engkau belum memahamiku..

Namun,tak mengapa..aku yakin pada janji-Nya

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)(An-Nur,ayat 26)

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:

"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan bergembiralah kamu
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu..(Fussilat,ayat 30)

Aku..Hawamu..
Takkan pernah berhenti dalam mencari..menanti solehmu..
Moga kan kutemui pewaris Umar Bin Al-Khatab
Pengganti Solahuddin Al-Ayubbi..
Dan pemuda berjiwa kental seperti Al-Fateh..
Yang boleh memimpinku..mendidikku..


Ayuh Adam..Bangkitlah..!!!
Persiapkanlah dirimu dengan ilmu,
Kerna, aku mendambakan seorang zauj yang mampu mendidikku dan anak-anak kita nanti, bukan paras rupa semata-mata.

Didiklah aku agar sentiasa tegar dalam mujahadah..istiqamah dalam jalan juang dakwah ini
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Tasnim said...

Subhanallah! Betul-betul membuatkan diriku terharu.. syukran, syerah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...