Friday, May 14, 2010 By: HIDAYATUL MUSTAQIMAH

Rintihan Seorang Mujahidah

Termenung si mujahidah sendirian..memikirkan halatuju hidup yang bakal ditempuhinya untuk hari2 mendatang…tanpa sedar,airmata mengalir laju..episod2 kjahilan silam mnerjah ke ruang fikiran…satu persatu menyapa mindanya..


Arghh..’xley jadi nih..’!!! hatinya bermonolog sendirian…
Lantas si mujahidah itu bergegas ke bilik air,mengambil wuduk..dihamparnya sejadah yang selama ini menemaninya menghadap Tuhan..


Allahuakbar..’..


Lama si mujahidah itu berteleku di sejadah..dahi setia mencium sejadah…rasa bersalah menghimpit-himpit tika itu..”Ya Allah,ampuni dosa2 hamba-Mu ini..seringkali mencari-Mu hanya bila ditimpa masalah..” rasa tidak sanggup untuk meluahkan apa yang sedang menyesakkan dadanya tika itu..mskipun dia tahu Sang Pencipta itu setia utk mendengar segala apa yang terbuku di hatinya..nmun,diteruskan luahan itu dek tidak trtanggung lagi untuk disimpan..dia rindu..rindu untuk berbicara dengan Sang Khalik..ingin dilepaskan segala kerinduan yang kian mencengkam jiwanya demi mengisi kekosongan di ruang hatinya..terhinjut2 bahunya,.sejadah itu masih setia menemani meskipun air jernih membanjiri bidang dadanya..


Entah kenapa..si mujahidah itu lebih gemar berbicara dengan DIA..walhal si DIA itu tiada di depan matanya untuk membalas bicaranya secara terus,mengusap belakangnya untuk memujuk gundah di hati.. tapi si mujahidah itu tahu..DIA ada di setiap nafasnya..DIA ada di setiap saluran darahnya..


“Ya Allah..kenapa aku tersangat lemah..??kenapa aku tidak mampu untuk melepaskan kenangan-kenangan itu Ya Rabb..??aku benci dengan diriku..aku malu dengan-Mu Ya Allah…semakin aku cuba untuk melupakan,semakin ia galak menghampiri..bukan aku tidak bersyukur,bukan aku tidak mengenang budi kerana Engkaulah yang telah menarik tanganku,menyelamatkanku daripada terjatuh ke dalam gaung itu..meyedarkanku dari terus terleka di alam fantasi..membuka mataku,bahawa apa yang aku lakukan dahulu hnyalah sesuatu yang sia2..nmun,mengapa di saat Engkau menarikku dari cinta manusia..di saat aku telah bersedia untuk melupakan..di saat itu juga cinta hamba-Mu yang lain datang menyapa..??puas aku menolak,pelbagai cara aku gunakan..aku menolak dengan lmbut,bimbang ada hati yang terguris..nmun,mereka tetap mndesak..aku bertegas..mereka masih minta diberi peluang,hingga aku terpaksa berperang dengan keadaan..lalu,aku harus bagaimana Ya Tuhan..??lari…?aku dah puas lari dari kenyataan…berdiam diri..?hatiku makin walah menanggung kesakitan ini sendiri…aku letih..sungguh..aku benar2 letih..berilah aku petunjuk untuk keluar dari kemelut ini..berilah aku kekuatan untuk melangkah pergi demi meninggalkan daerah kjahilan lalu..”


Seakan-akan terdengar suara menyuruhnya membuka surat cinta dari Ilahi..diambilnya kitab comel berwarna hijau itu..’Bismillah’…dibelek secara rawak..dibacanya ayat-ayat itu bersendu..trasa serak suaranya..tanpa sedar,matanya melirik sepotong ayat..


“Sungguh, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang memberi penjelasan. Dan Allah memberi petunjuk siapa yang Dia kehendaki ke jalan yang lurus.”
(Surah An-Nur,ayat 46)

Mengalir deras mutiara jernih tatkala membaca nota bisu itu..’Ya Allah….’ Diseka airmatanya lantas dilakukan sujud syukur…


“Ya Allah..engkau Maha Mengetahui aAlign Centerpa yang terbaik untuk hamba-Mu ini..aku malu Ya Allah..seringkali aku mengecewakan-Mu..seringkali aku kalah dengan perasaanku..terima kasih kerana memberiku jawapan..ampuni aku Ya Rabb..sungguh,aku tidak pandai untuk bersyukur..”


************


Si mujahidah itu dalam perkiraan,bersiap sedia untuk tidur..tiba-tiba..’Tit..tittt…’ handset kesayangan yang elok terletak di tepi bntal bergegar..lntas diambilnya..mesej dari Nadhirah..teman baiknya sewaktu di kolej matrikulasi dahulu..


‘Salam ya ukht..enti da tidur belum..?maaf kalau ana mengganggu lewat-lewat malam nie..?’ mesej dari sahabatnya itu menyapa..


Dia tersenyum,lalu membalas..

‘Salam ‘alaik ya habibati..ana belum tidur..kenapa ya..?’


‘Ooohh..xde pape,sngje ana mahu bertanyakan khabar enti..rindu pula rasanya..enti chat..??malam ni da lakukan solat2 sunat..?da baca warkah-warkah cinta-Nya..?’


Si mujahidah itu mkin melebarkan senyumannya..sahabatnya itu selalu mengingatkannya..sungguh,dia amat bersyukur dikurniakan sahabat seperti Nadhirah.

‘Alhamdulillah..ana chat..pesanan2 enti,ana da lakukan..terima kasih kerana x jemu2 mengingatkan ana..syukran ya ukht..’


Mesej Nadhirah menyapa lagi..
‘Alhamdulillah..la syukran ‘ala wajib ya jamilah..em,mcm mana?enti da selesaikan masalah enti..?da jelaskan pada rijal tersebut..?’


Si mujahidah terharu..sahabatnya itu selalu prihatin akan masalah yang menimpanya..

‘Em..ana da jelaskan..tapi..dia mcm xley trima..ana da ckp,bkn dia je yg ana tolak..ada lagi yg lain..ana pn ckp juga ana tolak bkn krn msih mnunggu si dia..tp,ana memg xley trima mana-mana lelaki sekarang ni..ana nak berehat dari semua ini..ana nak mncari kmbali diri ana..ana nk mengenal lbey dkt Maha Pencipta..ana tak nak bazirkan masa dengan mende2 ni semua..ana xnk kmbali mcm dulu..ana xnk dia lagho..ana pn xnak lagho..lgipun dia kn ambil jurusan agama..blajar pula di timur tengah sana..mesti dia lbey arif soal ni..kat sana kan lg ramai perawan2 solehah..knp msih pilih ana utk djadikan teman hidup..ana ni jhil..tp,dia msih minta diberi pluang..dia ckp dia sggup tggu ana..tp,ana memg tiada perasaan utk mana2 rijal saat nie..ana takut ana lemah dgn pjuk rayu dia..apa lagi yg perlu ana lakukan utk bg dia dan yg lain fhm..?ana benar-benar buntu skrg..’


Airmata si mujahidah itu mengalir lagi..si mujahidah itu kalau boleh tidak mahu melukakan hati sesiapa..namun,apalah dayanya...

‘Ana bersimpati dgn enti.ana pernah lalui semua itu..nmun,ingtlah wahai shbt..ni semua ujian..mgkin juga kafarah bagi dosa2 yg pernah kita lakukan sebelum ini..jika kita diuji,jgnlah bersedih kerna itu tandanya Allah msih ingat pada kita..ana mengerti sakitnya apabila hati kita diuji..tp..kembalilah kepada Allah krn DIA sdg menguji keimanan kita..bersabarlah shbt..perasaan itu satu lumrah,tp cara menghindari itu dtg dari kita..oleh itu kuatkan iman di dada,kukuhkan aqidah di hati..jgn lupa,kekuatan itu perlu dibina..bkn utk dicari..hargailah di atas ksempatan yg Allah berikan..enti mampu..ana yakin enti mampu.mujahadah..mujahadah..terus bermujahadah..jgn putus harapan..innalaha ma’ana!!!’

Semangat si mujahidah itu bagaikan diseru-seru..dia bagaikan mndapat kekuatan baru untuk menjalani kehidupannya hari esok..dan hari2 mndatang..dia amat berterima kasih pada Tuhan krn dikurniakan tman2 yg tidak pernah jemu memimpin lgkah kakinya yg kadang2 sering tersasar…’Alahamdulillah Ya Rahman..’ hatinya memanjat penuh kesyukuran..malam itu tidurnya bertemankan alunan zikir dan selawat….

*****

Cukuplah...
kusimpan semua ceritaku
yang dulu

Tentangku...
tentang apapun yang membuatku
tiada bererti

Di persimpangan aku...
berdiri
membisu
harus kuputuskan
kemanakah ku melangkah...

Jangan lagi
usikku meski aku tak tau
kemana lagi aku berlari
kejar harapan
yang sempat mengelam
biarkanlah
kuhidup dengan nafas yang baru
nafas yang menyimpan kedamaian
di persimpangan
aku berdiri

Cukup Januari kemarin kutinggalkan
kelamku...
tentangku
dan masa lalu yang membuatku
tiada bererti



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...