Wednesday, May 25, 2011 By: HIDAYATUL MUSTAQIMAH

Wahai da'ie, jangan malas!


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah..Dengan limpah dan kasih sayangNya, saya masih diberi peluang untuk terus menghirup nafas kedamaian, di dalam nikmat islam dan iman. Terus dibelai keasyikan dan kemanisan ukhuwah fillah bersama akhawat meski kini jasad kami jauh terpisah. Terkadang rasa cemburu menyelinap ke segenap urat nadi pabila melihat hamasah mereka dalam menggencarkan dakwah di bumi selatan itu, tanpa langsung mengenal erti penat lelah.


Makan, ingat dakwah. Mandi, ingat dakwah. Berbual, pasal dakwah. Sampaikan tidur pun, mimpi dakwah,syuro dan adik-adik. Semuanya pasal dakwah dan islah ummah. Bagaikan seluruh jiwa raga dan jasad mereka sudah diinfaqkan sepenuhnya untuk dakwah. Sedangkan saya di sini..Di rumah.. Elok saja ‘bergoyang kaki’. Alangkah ruginya diri ini, tidak dapat bersama-sama mereka. Hmm..saya selalu memujuk diri ini, “Mungkin Allah mahu aku berehat sementara. Mungkin selepas ini banyak lagi tugasan dan tanggungjawab yang akan dipikul..”


TAPI…..


Sampai bila…..??”


Hanya Dia yang tahu.


*******************************************


Teringat perbualan bersama bonda tercinta sewaktu kami sama-sama lepak di ruang makan petang semalam.



Puan Ibu: (Baru pulang dari kerja, terus join saya yang sedang melayan perasaan menghadap pohon kuini. Hehe..)


“Camne hari ni Long, ok?”


Saya: Hmm..Alhamdulillah, ok je. Cuma kadang-kadang ‘dia’ datang ‘singgah’. Hehe..


Puan Ibu: [ mengerutkan dahi ]


Saya: [ senyum ] Tak la..Cuma kadang-kadang. Ehh, bukan kadang-kadang. Tapi, selalunye rasa kebas kat kaki ni. Rasa macam urat bengkak dan membengkak dengan majunya. Sampai kaki ni tak rasa pape. Rasa tak jejak bumi. Huhu.. [ buat muka comel ]


Puan Ibu: Ni mesti kes banyak berdiri nih.


Saya: Ala mak..Duk kat dapur je pun. Bukan along lari pecut ke apa. Setakat kerja ringan je. Kalau dah hari-hari kebas macam ni, along nak buat apa lagi. Kena biasakan la kan..? [ senyum lagi ]


Mak: Yela.. Tapi kena jaga juga. [ muka risau ].


Saya: Macam leceh je kan mak? Kesian siapa-siapa jadi suami along nanti. Badan ni ‘manja’ sangat. Mesti dia pikir along ni pemalas kan? [ sedih ]


Puan Ibu: Aiihh..ke situ pulak dia. Ni ha, apoiment ngan pakar ahad ni kan? Tolong ingatkan mak, lepas je along siap kita pergi lawat pesakit yang satu wad ngan along tu. Mak memang dah lama pasang niat, time apoiment along nak pergi lawat dia.Kak Nordiana kata dia still lagi kat situ.


Saya: InsyaALLAH puan. Huhu.. Emm.. Yang sakitnya sama macam along tu ke? Tapi bukan ke dalam 4,5 orang jugak yang sama macam along hari tu. Yang mana ni mak?


Puan Ibu: Yang duk kat hujung tu….


Saya: [ garu-garu kepala ] Mengangguk. Dalam hati berkata “Hujung mana? Along mana sedar masa tu..Spek pun tak pakai.” Huhu..


Puan Ibu: Mak kesian kat dia long.. Masa last jenguk dia hari tu, botak dah kepala budak tu. Habis gugur. Badan pun macam dah xde isi je. Dekat lapan tahun juga dia menderita sakit nih. Tu yang mak risaukan along. Makan kena la tengok-tengok sikit. Pantang tu kena jaga. Kerja jangan berat-berat. ‘Benda’ tu tak kenal mana tuan, mana lawan..Semua diserangnya.


Saya: [ tunduk ] Emm..Nak wat cmane mak. Ubat tu buat along makin berselera. Semua benda yang boleh dimakan nak dibedal. Mak salahkan la ubat tu. [ tersengih sampai nampak gigi ]


Puan Ibu: Menjawab..menjawab…


Saya: [ sengih lagi ] Mak, bukan ke kakak pada kawan Achik pun sama wad ngan along hari tu? Tapi last tahu pasal dia, khabarnya masuk icu kan? Camne dia? Kita gi lawat dia sekali eyh?


Tiba-tiba muka mak berubah.


Puan Ibu: Dia dah xde long…[ lemah suara mak ]


Perlahan tetapi jelas di pendengaran saya.


Saya : Innalillahi wa inna ilaihi roji’un..


Diam sebentar.


Puan Ibu: Achik yang bagitahu. Mak tak sempat nak bagitahu along masa along kat kampus aritu. Semua orang terkejut. Dalam masa tak sampai beberapa tahun, ‘benda’ tu dah serang semua organ dalaman arwah. Buah pinggang, paru-paru, jantung..semua lah.Baru lagi. Baru dalam 5 tahun ‘benda’ tu singgah. Doktor pun terkejut. Biasanya paling kurang, dalam 10 tahun. Hmmm..kerja Tuhan kan long. Arwah pergi hari Jumaat. Semua pelawat cakap, arwah ‘tersenyum’ je sepanjang proses pengebumian.


Saya: [ mengangguk perlahan ]


Diam. Terkelu. Dalam hati berbisik.


“Semua kerja Allah. Dia Maha Kuasa atas tiap sesuatu. Dia yang menghidupkan. Dia jua yang mematikan. Dia yang memberi sakit. Dia jua yang menyembuhkan. Semuanya kehendak Dia. Bukan kesembuhan yang diharapkan. Tetapi sejauh mana pergantungan aku padaNya.”


Contoh sudah terpampang di depan mata. Lihat mereka yang sakitnya sama macam saya. Ada yang berbelas tahun menderita sakit ini. Tapi, mereka masih bertahan hidup. Ada jua yang baru setahun jagung menghidap penyakit ini, tetapi terlebih dahulu menghadap Ilahi.


Ya. Mati itu pasti dan akan terus mendekati. Usah diragui. Jangan sesekali didustai. Cukuplah mati itu menjadi peringatan untuk orang-orang yang beriman.


"Dan telah datanglah sakaratul maut yang sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari daripadanya." (Surah Qaf : ayat 19)


"Maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya." (Surah Al-A'araf : ayat 34)


Benar, mati itu pasti. Tapi sejauh manakah persiapan dan bekalan yang ingin dibawa ke sana?Jujur saya katakan, yelah sebagai manusia biasa kadang-kadang perasaan tidak enak itu menjengah. Bermacam perkara bermain di benak fikiran. Kenapa saya terlampau lemah? Seolah-olah saya menjadikan sakit ini sebagai alasan untuk ‘meloloskan’ diri dari tanggungjawab.Sampaikan saya merasakan diri ini tidak berguna. Rasa malu. Malu yang teramat. Hadiah apa yang ingin saya persembahkan bila menghadapNya nanti? Terkadang hati kecil ini menjerit. Serasa ingin memuntahkan segala kekecewaan yang sesekali merenggut ketenangan jiwa. Kecewa pada diri sendiri. Kecewa kerana tidak mampu menjadi sekencang akhawat dalam menggencar amal. Hati kecil ini seolah-olah menyindir.


“ Syirah, apa yang sedang kau lakukan ni? Masih dibuai lena yang panjang? Sampai bila? Sampai bila? Sedangkan kau tahu MAKSUD dan TUJUAN HIDUP atas dunia yang sementara ini. Kau jangan berlagak angkuh Syirah. Jangan jadi pemalas.”


Astaghfirullahal’azim..Ampuni dosa-dosaku Ya Tuhan. Jangan lah Kau bolak-balikkan hatiku sesudah Kau memilihku untuk berada di jalan ini. Berilah aku kekuatan untuk aku laksanakan segala tanggungjawabku pada agamaku.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...