Thursday, November 3, 2011 By: HIDAYATUL MUSTAQIMAH

Yes, I'm single!



Dengan Nama Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang.


Salam kemaafan pembuka coretan, salam rindu di angin lalu dan salam sayang istimewa buat sahabat-sahabat yang amat dikasihi kerana Allah.


Alhamdulillah, tanah basah di luar. Hujan masih renyai-renyai. Merenung kosong pada skrin komputer riba. Jemari teragak-agak mahu menari. Entah mengapa, semangat untuk menulis agak lesu beberapa bulan kebelakangan ini. Puas diseru, lelah merayu. Namun, tetap tak kunjung tiba. Natijahnya, jika kalian sedar, saya hanya berkongsi video nasyid sejak dua menjak ini. Hati dipagut rasa bersalah, tapi ianya lebih baik daripada laman ini dibiar sepi bukan? Angguk-angguk. (Ok, saya masih mahu memenangkan diri sendiri).


Dalam ketandusan idea, hati terpanggil untuk berkongsi suatu berita gembira saya kira. Semalam, dalam berkira-kira untuk melelapkan mata selepas seharian menjalankan tugas sebagai surirumah yang tidak bertauliah, saya mendapat pesanan ringkas daripada seorang kakak. Subhanallah, bagaikan ada telepati antara kami. Dalam dua tiga hari sebelum itu, saya asyik terfikirkan beliau. Mahu saja bertanya khabar, tetapi kesibukan di rumah menjadikan saya lupa. Pada malamnya pula, saya rebah kepenatan. Huhu.


Sebagai muqaddimah, elok lah saya ceritakan serba sedikit tentang beliau. Kak Solehah (bukan nama sebenar) merupakan senior saya sewaktu di sekolah dulu. Beza umur kami hanya setahun. Mengikut perkiraan, sudah hampir 4 tahun kami tidak bersua muka. Alhamdulillah, ukhuwah kembali bertaut dalam laman mukabuku. Saya hampir tidak mengenali beliau kerana beliau menggunakan nama samaran dan tiada sebarang butir peribadi pada profil beliau. Jenis saya, saya tidak suka online pada chatting mukabuku. Saya lebih senang ‘merayau-rayau’ sebagai silent reader. Hendak dijadikan cerita, pada hari itu, saya sengaja online pada ruangan chatting. Lantas akak itu menegur. Maka, bermulalah kembali ukhuwah kami setelah sekian lama terpisah. Namun, dek kesibukan masing-masing, kami menyepi seketika.


Pada suatu hari, (sekitar bulan Ramadhan lepas seingat saya), saya terserempak seorang gadis berniqab di tepi jalan. Takdir mempertemukan saya dengan gadis berniqab itu hampir setiap kali saya pulang ke rumah pada hujung minggu. Kadang-kadang di tempat menunggu bas. Ada kalanya, saya lihat si gadis itu berjalan sendirian di tepi jalan berhampiran sekolah lama saya dahulu. Setiap kali ‘terserempak’ dengan beliau, saya jadi senyum sendiri. Kagum dengan keindahan ciptaan Tuhan yang bertutup rapi itu. Dalam pada itu, fizikalnya membuatkan saya teringat pada seseorang yang pernah saya kenal. Dan hati saya kuat mengatakan bahawa si gadis itu adalah Kak Solehah!


Maka, pada suatu hari, saya memberanikan diri menghantar mesej pada laman mukabuku menceritakan perihal apa yang saya nampak lalu bertanya adakah benar gadis itu adalah beliau? Agak lama saya menantikan jawapan dan ternyata telahan saya benar! Alhamdulillah. Tanpa teragak-agak,saya meluahkan keinginan saya untuk menjadi seperti beliau. Betapa Allah telah pertemukan saya dengan ramai muslimah yang berniqab. Saya masih tak mengerti apakah maksud di sebalik setiap pertemuan itu. Adakah sudah tiba masanya saya mengikut jejak langkah mereka? Namun ternyata, saya masih belum kuat untuk itu. Dan pada akak itu lah saya menceritakan segalanya. Betapa terujanya saya apabila mendapat tahu salah seorang senior saya di sekolah dahulu sedang istiqamah untuk berniqab. Sejak daripada itu, kami bertukar nombor telefon dan saling merisik khabar.


(Selesai muqaddimah. Maaf, panjang berjela. Itu pun sesudah diringkaskan serba sedikit. Senyum.)


Berbalik kepada cerita asal. Setelah bertanya khabar, tiba-tiba..


“Dik, ada benda nak share. Huhu. Malu pun ada. Akak tak pernah menghadapi keadaan ni. Tapi kali ni Ya Allah hai, sangat malu..”


Saya pula bagai tak sabar ingin tahu. Pedulikan dahulu kantuk yang menguasai. Kak Solehah perlu diutamakan. Sengih.


“Malunya nak cite. Tapi cite kat Syirah lah, tak bagitau orang lain. Tahu tak, boleh pulak seorang lecturer akak kat sini, ustaz yang ajar third language akak, dia tanya family kak dan dia cakap niatnya nak ambil akak jadi zaujah dia.”


Aduhai. Berkali-kali saya tenyeh mata tanda tidak percaya. Berkali-kali juga kepala digeleng. Dalam masa yang sama, hati turut teruja. Malu pun ada membacanya. Menggelupur seketika, tutup muka dengan bantal. Agak melampau. Macam saya pulak yang dikhitbah kan?..Hehe..


“Akak baru tahu siang tadi. Tu pun siang tadi ada kelas dengan dia, dia malu-malu. Memang dia tak pandang akak, macam pelik..Tapi tak fikir sangat. Petang tadi, abang akak tepun cerita pasal tu. Terus teringat pasal kelas siang tadi. MasyaALLAH, malu. Malu sangat. Ustaz tu dulu masa degree dia kat Cairo. Alhamdulillah, orangnya thiqah. Baik, kawan-kawan akak cakap ustaz tu sangat menjaga. Akak malu sangat ni dik.”


Ok. Muka saya dah bertukar warna pabila membacanya.


“AllahuRabbi, abang akak macam excited terlebih pulak dia. Abang akak minta ustaz tu datang jumpa family akak sekali. Kalau akak cakap setuju, abg cakap on je. Malu lah, akak sangat tak menduga perkara ni. Malu sangat. Hari tu masa kat Shah Alam, akak kuar dengan kawan. Kawan akak tu jenis peramah. Kebetulan terserempak dgn ustaz tu masa akak tengah belek-belek niqab kat kedai. Lepas tu, kawan akak tegur ustaz tu, mungkin ustaz tu tanya kawan akak kuar ngan siapa kot. Sebab ustaz tu terkejut tengok akak, akak pun terkejut tengok dia. Lepas tu ustaz tu terus mintak izin pergi. Dan sebenarnya dik, Ya Allah hai..Hari sama jumpa tu lah ustaz terus tepun abang kak. Tapi akak baru tahu siang tadi bila abang kak cerita.”


“Tu lah akak tanya abang macam mne ustaz boleh ambil nombor telefon. Abang akak cakap, ustaz tu bgitau dia tengok personal profil akak yang dalam system U. Kan ada nama penjaga. Dari situ lah dia ambil.”


“Abang akak cakap masa ustaz tu telefon, tu lah kali pertama dengar suara dia. Kat U xleh pakai niqab. Tambah-tambah kat Shah Alam ni. Akak try mohon dikecualikan utk berniqab, tp x lulus. Disebabkan kelas akak tak pakai, sbb tu masa terserempak kat luar, nampak lah muka ustaz tu macam terkejut. Akak lagi lah terkejut sbb x sangka terserempak ngan dia.”


Ohhohoii..sweet sangat cite Kak Solehah. Saya pula yang teruja lebih.


“Hati akak kata apa? Ok2..Jangan tanya hati. Mesti tengah celaru. Cuba tanya iman. Iman akak bicara pe?”


Dan jawapannya..


“Iman akak rasa, macam…Malu nak ngaku. Tapi rasa macam senang je nak bagi kata putus untuk terima. Sebab akak respect cara ustaz tu. Dia tak tanya direct pada akak, tapi berani tanya abang. Sebab akak pernah lah ikrar, hehe.. Jika ada seorang laki2 mahukan akak, tapi dia tanya family akak n bukan akak first2, insyaALLAH itulah pilihan akak.”


Subhanalllah.. Hampir saja airmata saya menitis mendengar cerita lamaran ustaz terhadap kakak saya yang seorang itu.


Sungguh indah cinta bersyariat. Iman memandu nafsu. Agama menjadi paksi utama dalam pemilihan jodoh.


Teringat status seseorang di mukabuku.


“Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh.Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah. Kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan “itu" walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya..”


Subhanallah..


“Ehem..Adik bila lagi? Dengar-dengar macam dah x lama..hehe..”


AllahuRabbi..mengucap panjang saya.


“Dengar apa pulak kak? Calon pun tiada..” sekadar berbasi-basi. Sungguh, saya mudah gelabah bila diajukan persoalan sedemikian. Cuba berlagak setenang yang mungkin. Hehe..


“Yelah tu..orang manis macam adik nih, takkan belum ada calon?”



Sekadar ketawa kecil.


Dalam hati sempat berbisik,


“Yes, I’m single! But I’m not desperate!” (Senyum)


“Lambat lagi lah kak..pakai niqab pun tak tercapai lagi.”


“Takpe dik, slow-slow yer. Pasti akan dipermudahkan. J


Amin Ya Rabb..


Akak..moga Allah memberkatimu. Kamu insyaALLAH solehah..pasti akan memperolehi si dia yang soleh.


Teringat sewaktu temujanji pakar minggu lepas, sewaktu usai rawatan dan ingin beransur pulang.


Saat mahu memulas tombol pintu, si doktor tiba-tiba..


“Ehem. Macam ada terbau-bau nasi minyak je.”


Tersentak. Pegun sebentar sebelum berkalih ke arahnya.


Mak tiba-tiba menyampuk.


“Ehh..lambat lagi lah doktor.”


Saya mengangguk laju-laju.


Sudahnya, saya dan mak meninggalkan si doktor dan puan misi bersama gelak tawa mereka.


Menebak rasa, ada ke orang mahukan si sakit macam saya ni?


Ketuk-ketuk kepala. Senyum sendiri.





Nota: Cintai Allah terlebih dahulu dan AKRABLAH bersama-samaNya dengan jalan-jalan yang ada..apabila kamu menjagaNya, Dia akan menjaga kamu nanti..mudah-mudahan akan Dia TITIPKAN seorang yang BAIK untuk MENJAGA kamu suatu hari nanti..

Nota: Kepada si kakak..sekiranya anda membaca entri ini, maaf Syirah guna cerita akak untuk dikongsi. I'm juz heppy for u dear ukht. Aman. Hehe..




Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 comments:

NorFarahin@aien said...

salam alayk..

" tidak perlu mencari yang terbaik.
tetapi berusahalah untuk menjadi yang terbaik.
pasti nanti Allah akan pertemukan dengan yang terbaik juga. "
InshaAllah..

dan hati ini hanya sekadar pinjaman semata dari Nya. dan ingin ku serahkan kembali hati ini padaNya. mahu ditarbiah dan dididik agar aku mampu jadi yang lebih terbaek nanti....
tapi,,
berkata2 itu,amatlah senang,,,
untuk melakukannya teramatlah payah kn...
knyataanny sshny nk jg at kter..(kagum dgn ukhti enti....istiqamah n istiqamah....)
moge dikuatan at & Allah permudahkan ..:'(

HIDAYATUL MUSTAQIMAH said...

Salamun 'alayk ukhti

Ternyata, hati itu bukan milik kita. Ia milik Allah yang mutlak.Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanyalah jalan untuk kita menggapai cintaNya..Berusaha menjadi solehah. Mujahadah ke arah itu mungkin mudah. Namun, istiqamah, itu yang payah..Bukan? Moga kita diberi kekuatan untuk terus tegar dan segar dalam mengislahkan diri..

Matahari said...

Salam ziarah dan ukhuwwah..
Cerita cinta yang menarik..^^
wajar menjadi tauladan untuk remaja-remaja..=)

HIDAYATUL MUSTAQIMAH said...

Jagalah diri kita, insyaALLAH Allah akan menjaga kita dan memberikan jodoh yang terbaik buat kita..Juz say NO to couple, YES to akad! :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...